czwartek, 10 marca 2016

Skarb - Kathy Reichs

tytuł oryginału: Seizure
wydawnictwo: Wydawnictwo Dolnośląskie
ilość stron: 424
polska premiera: 17 października 2014
cykl: Tory Brennan (tom 2)
seria: Wirusy

   Skarb to już drugi tom tej genialnej serii, który nareszcie trafił w moje ręce! Niestety musiałam czekać na niego okrąglutki rok, ale było warto, gdyż Kathy Reichs ponownie ani trochę mnie nie zawiodła. Przez obowiązki, szkołę, po prostu brak czasu, męczyłam się z tą powieścią bardzo długo, ale w końcu ją skończyłam i mogę się z Wami podzielić moimi wrażeniami.

   Pierwszy tom Wirusów był tak porywający, że myślałam, iż autorka nie może mnie bardziej zachwycić, ale zwracam honor Pani Reichs, gdyż to co ukazuje nam w Skarbie, jest równie mistrzowskie, jak jej poprzednie dzieło.
   Tym razem pisarka uchyliła nam rąbka tajemnicy świata piratów, a raczej jednej piratki Anne Bonny. Tory wraz ze swoimi przyjaciółmi postanawia uratować Instytut Badawczy Loggerhead oraz swój dom - wyspę Morris Island, które mają zostać sprzedane i zniszczone. Czwórka nastolatków swoją jedyną nadzieję pokłada w historii o zaginionym skarbie Bonny, którą Tory usłyszała od pewnego nieznajomego. Dziewczyna wierzy, że dzięki ich zdolnościom, mimo przeszkód, które mogą spotkać na swej drodze, uda im się odnaleźć pradawny łup i pozostać na wyspie. W międzyczasie okazuje się, że nie tylko oni postanawiają podążyć śladem Anne Bonny, lecz po piętach depczą im ludzie, którzy nie cofną się przed niczym. Czy Tory jest na tyle odważna, że zwycięży tę walkę i uratuje swoją sforę?

   Tak jak pierwszy tom trylogii pochłonął mnie od pierwszej strony, tak ta powieść nie była tak fascynująca od początku. Natomiast nadrobiła tę trudność przebrnięcia w dalszej części lektury.
   Dzieło to ma niesamowity klimat, który trzyma w napięciu dosłownie cały czas. Rzadko kiedy zdarza się moment, który można przewidzieć. Kiedy mam wrażenie, że wiem co wyniknie z danej sytuacji, autorka na każdym kroku mnie zaskakuje wprowadzając nieoczekiwany zwrot akcji, za co bardzo ją cenie, ponieważ nie przepadam za schematycznymi książkami, a tej pozycji w żadnym wypadku nie można określić tym mianem.

   Pomysł Kathy Reichs na fabułę jest moim zdaniem bardzo oryginalny, jak i fantastycznie wykonany. Ogólnie nie czytuje kryminałów, a już na pewno nigdy wcześniej nie słyszałam o kryminale młodzieżowym, a ponieważ było to dla mnie coś nowego, byłam mile zaskoczona tak świetną książką i mimo tego, że nie mam za bardzo porównania, wiem, że jest to twórczość z jednej z wyższych półek.

   Bardzo podoba mi się także styl pisania autorki. Język nie jest skomplikowany, trudny do zrozumienia, ale prosty i przyjemnie się go czyta. Dialogi między nastolatkami pisane są tzw. slangiem młodzieżowym co jest bardzo fajne, gdyż sprawia to wrażenie takiej naturalności, łatwiej jest się utożsamić z bohaterami, kiedy posługują się słowami, których czytelnik również używa w swoim środowisku.
   Co więcej, większość rozmów przyjaciół jest dość humorystyczna. Czasami nieźle można się uśmiać, zwłaszcza z niektórych tekstów jednego z trójki kolegów Tory - Hi. Jest to jedna z moich ulubionych postaci z tej powieści, ponieważ nieważne jak bardzo jest trudna sytuacja, on zawsze potrafi rozluźnić atmosferę.

   Nie trudno się domyślić jak bardzo Skarb mnie zachwycił oraz, że każdemu bardzo polecam zapoznanie się z przygodą Tory. Myślę, że temat piratów jest dość rzadki jeśli chodzi o powieści młodzieżowe, przynajmniej ja takowego jeszcze wcześniej nie spotkałam więc naprawdę warto przeczytać tę książkę! Nikt nie pożałuje.

Shadow



19 komentarzy:

  1. Mam w planach tę trylogię, ale niestety nie mam jeszcze pierwszego tomu na swojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam ani o autorce ani o trylogii. Ciekawa recenzja i myślę, że seria warta przeczytania :) Coś w moich klimatach!

    Pozdrawiam,
    Turkusowa Sowa

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej, hej to znowu ja :)

    1) "ani trochę mnie nie zawiodła. Przez obowiązki, szkołę, po prostu brak czasu, męczyłam się z tą powieścią bardzo długo" Powieść cię nie zawiodła, a się z nią męczyłaś. Wiem o co ci chodziło, ale słowa sobie zaprzeczają ;)

    2) Tekst lepiej obustronnie rozciągnąć.

    3) Zwróć uwagę na długość zdań. Czasami są zbyt zakręcone, przez co traci się wątek. "Pierwszy tom Wirusów był tak porywający, że myślałam, iż autorka nie może mnie bardziej zachwycić, ale zwracam honor Pani Reichs, gdyż to co ukazuje nam w Skarbie, jest równie mistrzowskie, jak jej poprzednie dzieło."

    4) Kolejne zaprzeczenie swoich słów "ta powieść nie była tak fascynująca od początku." i "trzyma w napięciu dosłownie cały czas"

    5. Udało ci się zainteresować mnie serią. Piraci? Coś niespotykanego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam jeszcze tej serii, może kiedyś się skuszę, ale muszę zdobyć pierwszą część. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Kryminał młodzieżowy to chyba całkiem niezła koncepcja... Myślę, że ciekawa, wiec czemu by nie spróbować? :) Poza tym ogromnie tęsknię za trylogiami... dawno nie czytałam żadnej wciągającej serii.
    Pozdrawiam
    Paulinka
    http://ksiegoteka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Kryminał młodzieżowy brzmi bardzo intrygująco. Lubię takie książki, więc czemu nie, może się skuszę. No i do tego piraci - może być ciekawie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Od dłuższego czasu szukam chwili dla tej serii. Na razie nie znalazłam. Ale jak najbardziej mnie zachęciłaś spróbuję przeczytać ją jak najszybciej. :) super recenzja
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie słyszałam o tej książce ani tym bardziej nie widziałam okładki. Zapowiada się ciekawie, ale nie wiem, czy sięgnę po nią w najbliższej przyszłości.

    Pozdrawiam
    Przygody mola książkowego

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka wygląda na ciekawą. Nie słyszałam jednak o tej serii.
    A co najważniejsze nie jest to typ książki, po którą sięgnęłabym z zamkniętymi oczami ;)

    Pozdrawiam
    czytaninka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem zadowolona z Twojej recenzji. Piszesz o emocjach oraz szczerze opisałaś swój zachwyt. Tylko składasz bardzo długie zdania.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam i teraz wiem, że będę musiała po nią siegnąć. Bardzo ciekawa recenzja (jak i wszystkie), jesczce długa droga przede mną.
    Mam na kim się wzorować:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam mieszane odczucia co do tej serii. Nie wiem, czy po nią sięgnę, ale na pewno pomyślę.

    buziaki!
    http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Jedyne co wiem o tej książce to to, że Maja ją polecała. Ja jednak jestem dość sceptycznie nastawiona, bo trochę przejadła mi się taka tematyka :(
    Buziaki!
    BOOKBLOG

    OdpowiedzUsuń
  15. Piraci - tak. Ale młodzieżowi... To ja chyba zostanę przy młodzieżowych klimatach drużyny :D Nie mam ochoty na kryminał z piratami, choć gatunek i tematykę lubię - jednak jakoś nie widzę tego razem :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie słyszałam ani o książce, ani o autorce... :) Seria może i jest godna uwagi, ale coś mnie nie przekonuj e;/

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajny blog zapraszamy do mnię na bloga http://przyjaciele-i-ja-pr.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  18. Fajny blog zapraszamy do mnię na bloga http://przyjaciele-i-ja-pr.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękna okładka! A ksiażkę dopisuję do listy


    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń