piątek, 9 września 2016

Opowieści z Narnii - C.S. Lewis

zdjęcie pochodzi ze strony lubimyczytać.pl
tytuł oryginału: The Chronicles of Narnia
wydawnictwo: Media Rodzina
ilość stron: 886
premiera: 10 listopada 2010

 Niemal wszyscy sądzili, że świat, w którym przyszło nam żyć jest jedyny. Magia nie istnieje, a mówiące zwierzęta można spotkać tylko w bajkach. Jednak to nie do końca prawda, a niektórzy mieli okazję przekonać się o tym na własnej skórze.
Niezwykły świat, przygody o jakich się Wam nie śniło i lew, którego wcale nie trzeba się bać. Jesteście gotowi, aby wejść do Narnii?

Zacznę od tego, że po raz pierwszy zetknęłam się z Narnią w formie filmowej dawno temu. Już wtedy byłam kompletnie oczarowana. Wtedy jednak nie przypuszczałam, że świat ten jest aż tak bardzo rozbudowany i da się w nim mieścić aż tyle niesamowitych historii. Bo wtedy nie lubiłam jeszcze czytać. Wtedy nie wiedziałam, że mogę odkryć Narnię w ten właśnie sposób. Ostatnio przyszedł czas, w którym w końcu się to stało. Nareszcie i ja wkroczyłam do Narnii.

Chociaż cały cykl Opowieści z Narnii skierowany jest głównie do dzieci, co widać w trakcie lektury, mimo wszystko ja świetnie się bawiłam podczas czytania. Nie miałam wrażenia, że całość jest zbyt infantylna czy banalna. Wszystko zostało doskonale skonstruowane. Wyobraźnia pracuje na pełnych obrotach. C.S. Lewis zrobił to tak, iż sądzę, że nawet najstarsi czytelnicy poczuliby się usatysfakcjonowani.

Tym, co urzekło mnie w samej konstrukcji powieści była narracja. Zwykle nie zwracam tak dużej uwagi na to, jaki styl przedstawienia świata autor wybierze, ale uważam, że C.S. Lewis w Opowieściach z Narnii zrobił to po prostu po mistrzowsku. Słowami malował obrazy w mojej wyobraźni. Czułam się niesamowicie wyobrażając sobie ten niesamowity świat. Oprócz tego uwielbiam, jak autor zwraca się bezpośrednio do czytelnika, a takich zwrotów autor stosował naprawdę sporo.

Co mogę powiedzieć o bohaterach? Nie byli idealni, bo każdy z nich popełniał błędy. Ale uwielbiałam to, jak przychodząc do Narni odkrywali siebie na nowo. Jak się zmieniali. Generalnie polubiłam niemal wszystkich. Choć spora część z nich była jeszcze dziećmi. Sądzę, że na długo zostaną w mojej pamięci i czasami żałuję, że to tylko siedem tomów.

Opowieści z Narnii to przepiękna baśń. O odwadze, wyborach, honorze i przyjaźni. Niezwykłe przygody potrafiły porwać mnie na godziny, tak że upływ czasu przestawał mieć znaczenie. C.S. Lewis nie zapomniał także o humorze, który tak skutecznie wszystko ubarwił. Długo zastanawiałam się, jakie zakończenie zastosuje autor. I sądzę, że nie mógł wybrać lepszej opcji.

Myślę, że już zawsze z uśmiechem na twarzy będę wspominać tę przepiękną historię. Mam nadzieję, że będę mogła do niej jeszcze wrócić. I zachęcam Was do tego, żebyście i Wy po nią sięgnęli. Bez względu na wiek. Bez względu na gusta. Dajcie się wciągnąć w ten wspaniały świat. Tak jak ja.
Layken

24 komentarze:

  1. Opowieści z Narnii były tym cyklem, który zaraz obok Harry'ego Pottera doczekał się mojej pracy maturalnej z ustnego polskiego 3 lata temu :)
    Pozdrawiam,
    http://www.sekretny-trop.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. "Opowieści z Narnii" wspominam bardzo miło :)
    Nominowałam Cię do LBA, mam nadzieję, że odpowiesz.
    https://napolceiwsercu.blogspot.com/2016/09/liebster-blog-award-7.html
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam!

    Mój blog przeszedł przemianę, zapraszam: http://justboooks.blogspot.com/2016/09/zaminy-zmiany-zmiany.html Czekam na Twoją opinię o tym.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam filmową i książkową wersję <3 (chociaż książkową znam tylko pierwszą część :( )
    Literatura dziecięca jest spoko :D <3
    A ja w sumie nie wiem, czy lubię, jak autor w narracji zwraca się bezpośrednio do czytelnika... chyba nie mam zdania :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmy też uwielbiam i to w sumie dzięki nim nabrałam motywacji, żeby końcu sięgnąć po wersję oryginalną :>

      Usuń
  5. Niesamowicie kocham pierwszą część tej serii, a do drugiej części zabierałam się już trzy razy i nie mogę przebrnąć :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że rozumiem dlaczego tak masz, bo Koń i jego chłopiec i mnie nie porwał od początku, ale potem historia okazała się naprawdę ciekawa :)

      Usuń
  6. "Opowieści z Narnii" wspominam z wielkim sentymentem, to właśnie od tej serii rozpoczęłam swoją przygodę z fantastyką.


    Pozdrawiam serdecznie :) Klaudia z bloga http://thebooksandclouds.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Opowieścio Narni czytałam jeszcze w gimnazjum, ale chętnie wróciłabym do tego magicznego świata :)

    OdpowiedzUsuń
  8. mam ogromny sentyment do tej książki, nie czytalam całej serii, ale jednak Narnia jest magiczna.

    Pojawiła się nowa recenzja na polecam goodbook, zapraszam http://want-cant-must.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie polecam przeczytać do samego końca :>

      Usuń
  9. A ja jakoś do Narni nigdy nie miałam po drodze - nie ciągnęło mnie do tej historii, więc ani nie czytałam, ani nie oglądałam filmu i pewnie się to nie zmieni, bo już chyba wyrosłam. ;/
    Pozdrawiam,
    Amanda Says

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że z Narnii spodoba się każdemu, bez względu na wiek! Szkoda, że nigdy nie było Ci z nią po drodze, ale mam nadzieję, że kiedyś się to zmieni :>

      Usuń
  10. Czytałam to już bardzo dawno temu i wciąż z przyjemnością sobie o niej przypominam ;)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Zaczęłam czytać 1 tom i niestety odpadłam.
    Jakoś mnie nudziła Narnia, jednak chce dać jej drugą szanse :D
    Pozdrawiam serdecznie
    http://bookparadisebynatalia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie daj, a może tym razem Cię oczaruje! :>

      Usuń
  12. Ja za to nie lubię stylu autora i wolę ekranizacje (jedyny przypadek). :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytała tą ksiażke dawno i mam zamiar przeczytać ponownie gdyż jest to cudowna pozycja :*
    Super recenzja czekam na następną i zapraszam do siebie gdyż wróciłam na bloga.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książki tej to ja chyba nigdy nie czytałam. Hmm.
    Film obejrzałam, ale nie pokochałam Narnii. Nie zamierzam więc czytać tych książek. To nie dla mnie.
    Pozdrawiam
    joolsandherbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Opowieści z Narnii to seria mojego dzieciństwa. Niedawno sama sobie ją odświeżyłam i będę musiała zabarać się za filmy w wolnym czasie, którego ostatnio bardzo mi brakuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki są cudowne, ale filmy również trzymają poziom :D Naprawdę genialne wizualne przedstawienie tego świata :>

      Usuń
  16. Osobiście należę do tych leniuszków, którzy wolą ekranizację :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Osobiście należę do tych leniuszków, którzy wolą ekranizację :)

    OdpowiedzUsuń